Jurij Vynnyčuk... Hy-hy-y... recenze

Čím si také přivydělávají bývalí agenti KGB?
Jurij Vynnyčuk
: Hy-hy-y, nakl. Piramida, Lviv 2007, 1. vyd., 240 s.

Před cca rokem dostalo lvovské nakladatelství Piramida nabídku na zakoupení neznámých rukopisů jednoho z nejvýznamnějších současných ukrajinských autorů, Jurije Vynnyčuka. Prodejcem se ukázal být bývalý agent KGB, který rukopisy zřejmě ukradl během rozpadu SSSR a nyní je nabídl Vynnyčukovu nakladateli. Ten přijal a vydal knihu textů, které sám autor považoval za nenávratně ztracené.

Historie těchto povídek je zajímavá nejen tím, že se objevily takto pozdě, ale hlavně proto, že je autor nepodepisoval a nechával po známých a přátelích, neboť u něj doma probíhaly v 70. a 80. letech permanentní domovní prohlídky a vše „nepatřičné" bylo zabavováno. Nicméně šťárám se nevyhnuli ani Vynnyčukovi přátelé, takže „podvratné" texty se nakonec sešly na KGB, kde byla zahájena dešifrovací akce na odhalení autora těchto lyricko-epicko-ironicko-satirických textů. KGB zřejmě zaměstnávala literární teoretiky, kterým se nakonec podařilo r. 1986 Vynnyčuka coby autora odhalit, ale protože se již dostavila perestrojka, stíhání autora bylo pozastaveno.

Jde o vynikající a dle mého názoru o jedny z nejlepších Vynnyčukových próz, v nichž se úžasným způsobem vypořádává s tehdejší sovětskou realitou, ale i se známým haličským patriotismem a narodnictvím. Po vydání sbírky se několik renomovaných autorů vyjádřilo ve smyslu, že takováto díla by měla být pálena, pokud ne přímo jejich tvůrci. Vynnyčukův humor, sarkasmus a nezastavitelný proud ironie přenáší čtenáře do nedávné minulosti Haliče, nastavuje zrcadlo nelichotivé západoukrajinské mentalitě a na mušku si bere mnohé ukrajinské nešvary a komplexy.

Sbírka obsahuje nejen nově nalezené texty, ale i další povídky, které nedělitelným způsobem do sbírky patří, přestože byly napsány později, již v prvních letech ukrajinské samostatnosti. Ani tak posvátný a pro většinu Ukrajinců dodnes nedotknutelný pojem ukrajinské samostatnosti nenechal Vynyčuka chladným a praktiky, které se používaly např. při tzv. svobodných volbách neušly jeho pozorovacímu talentu.

Kniha je rozdělena do několika oddílů, v nichž jsou shromážděny texty dle tematické a žánrové příbuznosti. Např. první část „Hy-hy-y" (čes. Ha-ha-ha) obsahuje tři delší prózy z let 1976, 1984 a 1992, které na sebe volně navazují. Další částí jsou krátké črty ze života Oleksandra Jevdokymovyče Kornijčuka, Sny, Bestiář, Legendy či tzv. Arkanumské historky, v nichž autor metaforicky zobrazoval sovětskou absurditu běžného života. Knihu doprovázejí vtipné, staré erotické fotografie.

© Rita Kindlerová